1 (edited by mazikainen 19.11.2010 08:46:38)

Topic: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Joopa.
Civ 5 on saanut erinäisiä pätsejä ja voisi nyt alkaa olla siinä kuosissa että voisi yrittää sitä nettipelihäsmäkkää mistä on ollut puhetta.

Elikkäs, ketkä olisvat kiinnostuneet pelaamaan netissä civ 5 -peli niin että peli jaettaisiin useampaan sessioon, pelattaisiin ennalta sovittuina aikoina sillon ko porukalle sopii ja ilman mitään sen kummempaa kiirettä että jonkin muun taktiikan kuin alkupelin miekkamiesrushinkin valitseminen on mielekästä?

Aiheinamme lisäksi tänään:

1) Jos pelataan, niin millä asetuksilla? Itse olen suosinut yksinpelissä että ancient ruinsit ja barbaarit ovat pannassa. Jos barbaarit ovat pannassa niin sitten tietty jos pelaajille arvotaan sivilisaatiot niin siltä jonka kohdalle Bismarck osuu niin saadaan kuulla itkua, valitusta ja porua. Taisi olla joku muukin jonka erikoiskyky liittyi barbaareihin.

2) Otetaanko karkeloihin AI-pelaajia kartan täytteeksi?

3) Millä karttakoolla, millä aikaskaalalla pelataan?

4) Mikä olisi sopiva pelisessioiden väli? Kerran viikossa on ehket liian usein. Kaksi kertaa kuussa? Kerran kuussa? Mihin aikaan? Jos Humer pääsee pelaamaan vasta kymmenen jälkeen illalla niin sekin on vähän rajoittava seikka smile

-Mazikainen

2

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Minua kiinnostaa. Olen pelaillut jo toisella porukalla Civ V ja on maistunut tosi hyvältä, vaikka olen turpaani ottanutkin (hyvän pelin merkki).

1) Ehdottomasti ruinsit ja barbaarit mukaan, mielellään vielä mahdollisimman aktiiviset barbaarit. Tekee peleistä paljon strategisempia kun maitansa pitää oikeasti linnoittaa joukoilla ja valvoa fogia. Ruinsit nyt vaan yksinkertaisesti tuovat sitä kaivattua satunnaisuuttakin peliin mukaan.

2) Ei oteta. Ellei pelaajia tule tyylii 2-3, niin AI:t ovat ihan turha rasite jotka joko pelaavat tyhmästi tai cheattaavat, riippuen vaikeustasosta.

3) Karttakoko riippuu pelaajista, aikaskaala  standard, etteivät pelit veny yli vuoden mittaisiksi, ottaen aikataulutus huomioon.

4) Minulle käy sekä kerran viikossa että kaksi kertaa kuussa, kunhan eivät päivät vaan satu semmoisille jotka ovat itselle huonoja (lähinnä sunnuntai ja mahd. keskiviikko). Peliajalla ei ole itselle väliä (no okei, keskiyön jälkeen en enää aloittele).

Need a medic!

3

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

"Ruinsit nyt vaan yksinkertaisesti tuovat sitä kaivattua satunnaisuuttakin peliin mukaan."

Ai sinä oikein KAIPAAT sitä että joku saapi sieltä sen infantryn juoksuttamalla äkkiä ruinsien läpi joukkoaan siinä välissä kun state-of-the-art on keihäsmiehessä? Ei kiitos. Barbaarit voi olla päällä kunhan ei ole raging. Minusta barbaarit ylipäätään vaan vievät sotilasyksiköiden huomion siitä mihin pelin pitäisi keskittyä eli toisiin pelaajiin.

-Mazi

4

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Mitä helvettiä? Ei sieltä voi tulla parempaa kuin paras yksikkö mitä pelaaja (tai AI) on tutkinut. Ei ainakaan meidän peleissä ole ikinä käynyt mitään tommoista, lähinnä jotain spearmaneja ja joku yksittäinen swordsman.

Need a medic!

5

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Mä oon mukana kuin perä pukama. Mietitään ehtoja vielä. Ruinsseista tulee kyllä nopeasti epätasapainoa peliin, kun taas 2-3 hengen joukkueet tasoittavat sitä sopivasti.

6

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

T112: en tiiä onko pätsätty vaan kun laneilla ensi kertaa testattiin niin se oli nimenomaan että "ancient weapons discovered" ja se päivitty se yksikkö parempaan versioon itestään. Sitten kun sen marssitti seuraaville raunioille ja kone arpoi saman jutun sieltä niin päivittyi edistyneempään siitä jne. niin että se yksikkö kehittyi huimasti ohi sen mikä oli teknologian "nykytaso"

7

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Moi! En kuulu kerhoon, mutta mazikaisen tuttavana ajattelin silti civistäytyä mukana.

Jep! Raunioista ylitechaus on päivitetty pois. Ei tartte pelätä rihlakiväärejä rautakaudella.



Minusta raunioiden ja raakalaisten metsästys alkupelissä on erittäin tervetullutta tekemistä siinä vaiheessa, kun odotellaan ekojen unittien valmistumista. Joutuupa siinä vähän sitten arpomaankin, rakentaako lisää sotilasunittia alkuun ja onko se soturi vai tutkimusmatkaaja. Jos niistä jotain epäbalanssia tulee, olen lähes varma että sen käytännön merkitys ei ole haittaava, jos ei ota hommaa liian vakavasti. smile Barbaarithan vähenevät merkittävästi sitten, kun kaupunkeja on perustettu sen verran, että saadaan pystyyn miehekkään kokoisia sotia, eli huomion vieminen ei sillä tavalla tapahdu, paitsi alkupelissä, ja alkupelissä toisen nitistäminen tai kamppaaminen nyt olisi vain puhtaasti mälsää.

Kansojen arpominen pelaajille on ihan hauska idea, mutta en tekisi sitä pelitoiminnolla, koska kaikilla on kuitenkin joitakin kansoja, joita ei ainakaan halua pelata. (Irokeesit...) Joku luotettava henkilö voisi sen hoitaa, ja arvonnan jälkeen voidaan vielä tarkistaa kaikkien (suhteellinen) tyytyväisyys kertaalleen. Sopii mulle toki sekin, että kaikki valitsee lempparin.

Toivoisin tekoälyä messiin, nimenomaan kartan täytteeksi. Kokemukseni perusteella vaikeustaso 6 on aika passeli, kun siinä tietokone ei ole aivan turha lötkö henkisesti, mutteikä saa sotiessa aivan hillittömiä määriä bonussotilaita. Sitä pitää vähän kunnioittaa, mutta sen voi jyrätä soveliaan vikkelästi, jottei se vie parrasvaloja ihmispelaajilta. Vaikeustaso 5 olisi vielä varmempi tässä suhteessa, mutta 4 on minusta jo selvästi liian avuton.

Eeppinen vauhti on ollut kiva. Aikakaudet eivät suhahtele ohi ihan niin, ettei yksikköjä jouda edes käyttämään, ennen kuin ne vanhentuvat. Kartta voisi olla standardikoko tai pykälää isompi. Tykkään rakentelusta siinä kuin sotimisestakin.

Lauantai-iltaisin minulla ei taida olla koskaan mitään. Sunnuntait käyvät tavallisesti joka toinen. Maanantai-illatkin taitavat olla sopivia. Vuoroviikottain voisi olla minulle optimitahti, mutta ei tarkkaa väliä.

TL;DR:

1) Oletusasetukset, barbaarit ja rauniot vaan messiin. Mutta ainakin barbaarit.
2) Otetaan mielihyvin. Jos ei vaikka täyttä määrääkään, mutta elämää kartalle.
3) Eeppinen vauhti ja standardi tai iso kartta.
4) Miel. vuoroviikottain; la-ilta, ma-ilta, su-ilta parhaat.

- Lasse

8

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Pakko pistää vastaan tuohon Epic-pyyntöön. Se on *aivan* liian hidas nettipeliä varten. Jokainen pelaaja kuitenkin arpoo vuorojaan aina tietyn aikaa ja tilanteesta riippuen joskus tosi pitkäänkin. Sillä nopeudella pelit eivät koskaan lopu.

Sitten siitä AI:sta vielä. Jos haluaa filleriä niin ei kait siinä, mutta optimitilanteessa kartta olisi pelaajien määrään suhteutettu (jolloin ylimääräisiä pööpöjä ei tarvita). Myöskin AI:n tuoma "epäreiluus" peliin on yksi semmoinen asia josta on minulla lähinnä pelkästään negatiivisiä kokemuksia. Se pelaaja, jonka saarelle AI sattuu, on suunnattomassa etulyöntiasemassa muihin verrattuna. AI nimittäin ei osaa pelata. Ihan oikeasti. Siltä saa haettua kaupungit yksi kerrallaan pois, samalla kun se maksaa sinulle kaiken rahansa ja lahjoittaa pois teknologiansa. Ne vaan ovat mielettömän helposti ennalta-arvattavissa ja lyötävissä.

Täten suosittelen kyllä hyvin vahvasti AI-pelaajista pois pysymistä, pysyy peli mielenkiintoisena kun ei ole aivovammaisia koneita sekoittamassa touhuja.

Need a medic!

9

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

O.k, siinä oli niin hyvät perustelut, että voin muuttaa preferenssejäni. Eiköhän barbaareista riitä tapettavaa.

Saaresta tuli mieleen, että entä mikä karttamuoto? Saaristoa ainakin itse vihaan. Pangaia on ollut mukavin, siinä pelataan eniten samaa peliä.

10

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Nämä etälanit kuulostaa siltä että voisin lähteä mukaan. Civ V on vielä aika uusi tuttavuus ja moninpeliä en ole testannut vielä ollenkaan. Mutta mukana vaikka heittopussina sitten!

11

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Minusta tuntuu että continents voisi olla hyvä karttamuoto. Pangaia vie laivastoihmisiltä touhut pois ja korostaa kovasti maajoukkoja.
AI ehket pois joo mutta hyväksyn barbaarit ja ruinsit näillä puheilla.

Ma-ilta ei käy minulle, silloin on epsanjan kurssit. La-iltana on monasti viinanotto kyseessä joten ite votettaisin kahta kertaa kuussa su-iltaisin. Siitä voitaisiin sitten votettaa että mitkä sunnuntait pelataan, jos on muita menoja jne.

12

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Niin, ja voitaisiin pyrkiä lyömään tuo peli tulille kohtapuoliin, vaikka yksi sessio ennen joulua noin mauksi. Ensi viikon olen reissussa.

13

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Approved.

Pitää katsella ja ilmoitella jos joskus itsekin ehtisi/muistaisi/jaksaisi taas vähän vuoroja naksutella.

Mutta mukavia peli-iltoja.

Kiitos ja anteeksi Kyylä 2010-2012! *apua, homma jatkuu!

14

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Ehdotan ensimmäiseksi pelipäiväksi 5.12 (sunnuntai).

Itse ainakin istun silloin rapuloissani pikkujouluista kotona koko päivän.

Need a medic!

15

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

En oo vielä maassa sillon.

16

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

No mitenkäs sitten sitä seuraava vkl? 12.12 näyttäs vielä olevan itellä auki, sitä seuraava alkaakin olemaan jo melkeen joulu.

Need a medic!

17

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

No niin, eli omat ehdotukseni:
1. Barpaarit ok (jopa sillee päälle hönkivinä) ja ruinssit ok.
2. Entäs jos otetaan AI täytteeksi jokaiseen joukkueeseen? Sitä vedetään sit ekana pataan ja sitä joutuu puolustamaan... smile
3. Isohko kartta, mutta kyssäri onkin: MONTAKO pelaajaa olis tulossa?
4. Kerran viikossa, esim. su iltana 18-21?

Laitan siis tässä vaiheessa kyselyn päälle:

5. Montako on tulossa pelaamaan?
6. Montako henkilöä otetaan joukkueeseen?
7. Oma luokitus CIV osaamisesta (aloittelija/harrastelija/pro)
8. Arvotaanko millä kansalla mennään? Vai arvotaanko kuka saa valita ekana ja jne...

Omat vastaukset:
5. Nyt on ainakin yksi pelaamassa (juokseva numerointi!)
6. Ehdotan 2-3 henkilöä, jos on aloittelija niin kumppaniksi sitten pro jne.
7. Eka CIV on ostettu vuonna 1991, joten varmaan menee jo pro kastiin?
8. Arvotaan. Aloittelija saa valita. Tai vaihtoehtona rakennetaan valmiit joukkueet?

-Jere-

18

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

5. Toinen pelaamassa!
6. Tiimien tasoittaminen osaamisen mukaan kuulostaa hyvältä.
7. Aloitin Amigan Civ ykkösellä joskus kultaisella ysärillä, mutten kuitenkaan laskisi itseäni pr00ksi.
8. Arpominen kuulostaa ihan hyvältä... en edes ole ehtinyt vielä katsoa kaikkia kansoja läpi vitosessa.

19

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

12.12. passaa ekaksi kerraksi.

5. Kolomas
6. Ai joukkueet? Minä että kaikki vastaan kaikki eli vaihtuvat liitot..
7. Ykkösellä joskus aloiteltu, nelonen jäi välistä. Vitosessa kuudennen vaikeustason harjaan aina, seiskalle en tunnu pärjäävän. Oonko edistynyt, vai?
8. Sumplitaan herrasmieshengessä, ei arvota.

20

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

No niin, alkaahan tänne tulla väkeä. Kaikki kaikkia vastaan on myös hyvä, mutta joukkueilla saisi vähän tasapainoa. Vai saako?

TalviLaneilla voisi harkita yhtä pidempää peliä? Vai onko vastoin lanien tarkoitusta?

21

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Minulle passaisi varmaan Nyt sunnuntaina 19.12 pelit. Lempparicivistystä nyt ei varsinaisesti ole. Minusta kaikki kaikkia vastaan ilman kiinnitettyjä liittoja tuo tärkeän kieroiluelementin peliin.

-Mazikainen

22

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Mulle kanssa, mutta pitäisi jättää illemmaksi, koska on työvuoro.

23

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Itse haluaisin että saisi valita civin jolla pelaa. Tietty tämä tuo pientä kinastelua, mutta osa civeistä on ainakin omaan pelityyliini sopimattomia ja jopa yleisesti aika paskoja.

Tietty DLC omistajat saavat yhden (tai 3 uutta kansaa jos päivitys tulee) mutta tuskin se vaakaa kallistaa hirveästi.

Itse tykkäisin kartoista:

- Continents
- Lakes
- Tiny Continents
- Mediterranean (vain Large muistaakseni)

Kokona Large tai Standard riippuen kuinka pitkään halutan myllyttää.

Itseleni pitäisi sunnuntai-ilta käydä ensimmäisiin paukutuksiin.

Ja sitten vielä:

- Barbaarit pitää olla (saapi laittaa hulluusmodin päälle)
- Ruinssit öky
- Kaikki vs. kaikki TAI 2 hengen tiimit

Eipä muuta, nähdään sunnuntaina.

PS: Hep! Varaan Babylonialaiset! ;D

Kiitos ja anteeksi Kyylä 2010-2012! *apua, homma jatkuu!

24

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Jeeep, 19.12 vissiin sitten ihan ok nams, en tosin itse ole silloin koneella jolla pystyy pelaamaan Civiä vaan Siilinjärvellä. Mutta menkee vaikka iliman. Ei tämä muuten starttaa ikinä.

Sitten itse vielä sekoitan pakkaa ja sanon että en vittu rupea AI:n kanssa pelleilemään. Se on ihmiset yksin tai kaksin, ei niitä pökkelöpäitä jaksa kukaan katella.

Need a medic!

25

Re: Civ 5 onlinepelikeskustelu

Tuon uusimman päivityksen jälkeen AI on jo paljon parempi, ei mikään täysin puupää enää.

Ja tietysti 19.12 sunnuntaille on sitten menoja, joten silloin en voi pelailla.