1

Topic: Jukepoksi

Is t3h rulz!11

I never get involved with my own life. Too much trouble.

2

Re: Jukepoksi

Avaudunpa ihan vain huvikseni.

Jukeboksi on sinänsä ihan hemmetin hyvä idea. Ja tekninen toteutus on mitä mainioin. Lienen vaan jotenkin pensiö tai outo, kun toivoisin, että jengi käyttäisi sitä "tosissaan." Onhan siinä tottakai jotain hauskuutta, kun saa nauraa muiden reaktioille, kun joku Hanna Ekola soi miljoonannetta kertaa. Siis sen kaverin mielestä, joka ko. biisin listalle työntää.

Itseäni kävi harmittamaan tuo huumorimeiningin korostuminen. Ellei sitten jengi tosiaan halua jatkuvasti kuunnella noita villihevosia tai finnish whistlereitä tai haddawayta, niin sitten ei mulla ole tokkiisa mitään sanomista. Mutta siis oikeasti... haluaako kukaan noita OIKEASTI kuunnella vai laitetaanko niitä listalle ainoastaan sen takia, että voitaisiin nähdä meidän "tosikoiden" reaktiot?

Joka tapauksessa jukeboksia kannattaa jatkossakin ehdottomasti käyttää. Systeemi noin periaatteessa on suorastaan erittäin hyvä ja mukava.

I never get involved with my own life. Too much trouble.

3

Re: Jukepoksi

Samaapa mieltä. Tosin kaikilla ei ole sama musiikkimaku ja siksi nuo "huonot" voivat olla toisille se elämän suurin kappale. Toinen asia onkin, onko sen lempibiisin esilletuonti tärkeintä, vai toimivan lanimusiikin esillä olo. Tähän samaan vaikuttaa myös saman bändin biisien peräkkäin laitto. Viisi viisiminuuttista veisua aikaansaa jo puolentunnin session jotain artistia eikä se välttämättä ole ihan se optimaalinen tilanne.

Peräänkuulutan mielikuvitusta! Ja miettikää biisien soveltuvuutta taustamusiikiksi.

Lorem ipsum...

4

Re: Jukepoksi

Arttu puhuu asiaa. Olennaista kyllä on se, että musan pitää sopia taustamusiikiksi.

Joka tapauksessa propsit tuosta jukeboksista!

I never get involved with my own life. Too much trouble.

5

Re: Jukepoksi

Mikäs tuli lopulliseksi toplistaksi?

Lorem ipsum...

6

Re: Jukepoksi

Hanna Ekola taisi voittaa. Ainakin TOP5 oli kaikki "huumoribiisejä" tai muuten "väkisin" soittamalla sinne nostettuja. Kakkosena oli Tenacious D:n Karate (joka on muuten huumorikappaleeksi tarkoitettukin ;). Sitten siellä oli niitä scorpionseja ym. Malinen voinee listan tänne laittaa.

Itse mietin seuraavanlaisia kehitysehdotusvaihtoehtoja:
-Yksinvalta musiikin suhteen. Joku kerää vaikka etukäteen soittolistan ja sitä sitten pyöritellään. (näinhän tämä on usein laneilla toiminut)
-Muutetaan systeemiä niin että kaikki saa "toivoa" biisejä ja yksi tai pari deejiitä sitten hyväksyy niitä tai laittaa omia valintoja listalle. Eli moderoitu lista.
-Kaikki saa valita mutta yksi biisi voi soida vain kerran tai kahdesti, tämä on toki harmillista siten, että hyviäkään biisejä ei voi soittaa useammin. Mutta kyllähän maailmassa musiikkia riittää. Toisaalta joku voi sitten valita kappale kerrallaan sen koko Tony Halmeen tuotannon sinne.
-Sama kuin nyt mutta musiikki valitaan etukäteen, joista ihmiset voi sitten valita vapaasti (mutta ei lisätä). Tämäkin toiminee jos valikoima on tarpeeksi laaja mutta jätetään ne "provobiisit" pois.
-Ei musiikkia ollenkaan.

Vähän kyllä ihmetyttää miksi tämä systeemi toimi näin huonosti. Toisaalta huumoribiisi siellä täällä sopii lanien tunnelmaan mutta se, että niillä tarkoituksellisesti ärsytetään, vähän kummastuttaa. Tosin jonkun muun mielestä laneille sopii se että ne samat huumoribiisit soi kokoajan (tyyliin omena tai villihevoset). Ihan hirveästi en tietty voi ihmisten toimia kritisoida kun itse sen Hanna Ekolan ensimmäisen kerran soimaan laitoin ja hiukan jopa jälkeen päin kadutti :D (mutta se kyllä oli siellä malonen levyllä jo alunperin).

Harmittaa vaan kun systeemi oli hieno (kiitos Tomi) mutta ei se ihan hirmuisesti lanien ilmapiiriä parantanut.

Itsellä kyllä huumori riitti, mutta kaikilla muilla ei (ei edes niillä huumorimusiikin lisääjillä ;). Jossain ihmisillä se raja menee.

7

Re: Jukepoksi

Villihevoset is teh roks. Minusta se on hyvä kappale.

Ensi laneilla "The Rock" teemakappale vaan päättymättömällä kasetilla ja kaikki on tyytyväisiä.

8

Re: Jukepoksi

Jukeboxihan toimi erinomaisesti, tosin äänenlaatu huononi kun jotain kummallista byääbyää -ääntä kuului vähän väliä. Nyt sitten mietitte miten saisitte jukeboxin "toimimaan", eli soittamaan sitä musiikkia mitä itse haluatte. Go go!

Lanien ilmapiiri ei loistava ole ollut koskaan koska suurin osa porukasta tuijottelee lähinnä omaa napaansa ja jukeboxi-itkeskely vain vahvistaa näkemystäni. Jos jotain haluaa tehdä niin pipoa kantsisi vähän löysäillä ja nukkua laniyöt paremmin. Ehkä sitten jossain vaiheessa huomaa, ettei ole väliä kuuluuko sieltä ämyreistä villihevosia vai kuolemanörinää ja voi keskittyä olennaiseen eli siihen pelailuun.

9

Re: Jukepoksi

jarpatus wrote:

... Nyt sitten mietitte miten saisitte jukeboxin "toimimaan", eli soittamaan sitä musiikkia mitä itse haluatte. Go go!

En tiedä viitattiinko tällä minuunkin, mutta olen sitä mieltä että vaikka joku biisi tosiaan onkin tosi hyvä niin tuskin mikään on niin hyvä, että se pitää kuulla yli 10 kertaa lanien aikana. Ja en todellakaan ole sitä mieltä että boksin pitäisi soittaa sitä mitä itse haluaisin kuulla.

jarpatus wrote:

Lanien ilmapiiri ei loistava ole ollut koskaan koska suurin osa porukasta tuijottelee lähinnä omaa napaansa ja jukeboxi-itkeskely vain vahvistaa näkemystäni. ...

Tässä olen eri mieltä, eli Kyylän laneilla on monestikkin ollut loistava ilmapiiri, tosin ehkä tässä on viime aikoina menty vähän huonompaan suuntaan. Siitä mikä tähän on syynä voitaneen pohtia vaikkapa jossain muussa ketjussa.

jarpatus wrote:

... Ehkä sitten jossain vaiheessa huomaa, ettei ole väliä kuuluuko sieltä ämyreistä villihevosia vai kuolemanörinää ja voi keskittyä olennaiseen eli siihen pelailuun.

Kuten tuossa aiemmin sanoin ei itseltä vielä huumori loppunut musiikin suhteen, mutta harmitti vaan se että joiltain loppui. Ja se että ihmiset tarkoituksella toisiansa ärsytti. Mutta tietenkin tilanteessa olisi auttanut jos ihmiset olisi tosiaan keskittyneet siihen pelaamiseen, eivätkä valittaneet musiikista.

Eli tiivistettynä: Minun mielestä vikaa oli sekä ärsyttäjissä että ärsyyntyneissä (itse taisin kuulua näihin molempiin), ja välillä meni vähän lastentarhameiningin puolelle big_smile Älkää ottako nokkiinne.

10

Re: Jukepoksi

jarpatus wrote:

Jukeboxihan toimi erinomaisesti, tosin äänenlaatu huononi kun jotain kummallista byääbyää -ääntä kuului vähän väliä. Nyt sitten mietitte miten saisitte jukeboxin "toimimaan", eli soittamaan sitä musiikkia mitä itse haluatte. Go go!

Lanien ilmapiiri ei loistava ole ollut koskaan koska suurin osa porukasta tuijottelee lähinnä omaa napaansa ja jukeboxi-itkeskely vain vahvistaa näkemystäni. Jos jotain haluaa tehdä niin pipoa kantsisi vähän löysäillä ja nukkua laniyöt paremmin. Ehkä sitten jossain vaiheessa huomaa, ettei ole väliä kuuluuko sieltä ämyreistä villihevosia vai kuolemanörinää ja voi keskittyä olennaiseen eli siihen pelailuun.

Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että jengi kuuntelee just sitä poppista, mitä haluaa. Mutta kyllä ne villihevoset vaan alkoivat ottamaan pannuun, kun se soi ties kuinka monennetta kertaa. En minäkään niitä omia poppiksiani vetänyt siellä ikitoistolla. Wigginin postaus oli mielestäni aika tyhjentävä.

I never get involved with my own life. Too much trouble.

11

Re: Jukepoksi

Myönnän heti ensimmäiseksi olleeni yksi niistä jotka ärsyyntyivät muutamista taustalla soineista kappaleista. Olin myös yksi äänekkäimmistä valittajista. Jos voin valittaa ääneen niin voin valittaa kirjallisestikin, ihan tänne foorumiinkin asti ja tällä kertaa rakentavampaan sävyyn. Ensinnäkin: ei pidä käsittää tätä väärin. Kokonaisuutena tämäkin lanikerta meni ihan kohtuullisen hyvin. Pelaaminen oli varsin mukavaa, kuten aina. Ainoa asia mikä minua häiritsi oli se, että jotkut pelaajat laittoivat taustalle toistuvasti soimaan sellaista musiikkia jonka nimenomaan tiesivät ärsyttävän muita pelaajia.

Tähän voin myös heti sanoa sen, että minulla ei ole sellaisia kuulokkeita joista taustamusiikki ei kuuluisi läpi (uudet kuulokkeet ovat tilauksessa, kunhan vain saapuisivat joskus). Se kuuluu lähes yhtä hyvin kuin paljaalla korvalla. Äänenvoimakkuutta ei myöskään saanut koneelta niin kovalle että pelaamisen äänet olisivat peittäneet musiikin (enkä muutenkaan halua ruveta tärvelemään kuuloani). Lisäksi huonolaatuisten kuulokkeiden huonous kuuluu sitä selvemmin mitä kovemmalla äänenvoimakkuus on.

Lanien yksi päätarkoitus on kuitenkin viihtyä ja vähintäänkin välttää muiden viihtymisen tärvelemistä. Lanihenkeen ei siis mielestäni kuulu se, että toistuvasti ja tarkoituksella lisätään jukeboksiin sellaisia kappaleita jotka saavat ihmiset menettämään hermonsa, koska se nimenomaan häiritsee päätarkoitusta eli pelaamista. Hermojen menetys kuuluu huonoon pelimenestykseen eikä oheistekijöihin. :) Puhetta on ollut myös käytöstavoista. Siihen liittyen voin sanoa että minusta muiden toistuva ärsyttäminen on huonoa käytöstä. Siitä voi olla montaa mieltä että oliko musiikki nyt kovinkaan merkittävä ärsyyntymisen aihe. Se on tässä epäoleellista. Oleellista on se, että tekeekö vai jättääkö tekemättä jotakin jonka tietää ärsyttävän muita. Itse katson valistuneemmaksi jättää tekemättä tässä tapauksessa.

Molemmilla puolilla oli vikaa, kuten Wiggin tuossa sanoikin. Provosointi olisi epäonnistunut jos kaikki olisivat vain jättäneet sen tyynesti huomiotta. Sen sijaan ihmiset valittivat kovaäänisesti, jolloin toinen osapuoli taas alkoi puolustelemaan. Noidankehä oli valmis ja kummallakin puolella käyttäydyttiin yhtä huonosti. Siinä vaiheessa ei enää tullut mieleen jättäytyä koko hommasta pois ja olla vain sivistyneesti hiljaa. Kuten kaikki tietävät, sivistynyt hiljaa oleminenhan on kuitenkin lanien perimmäinen tarkoitus. :D

Olen tiedostanut oman virheeni. Mitä aion tehdä asian korjaamiseksi ensi laneilla? Aion olla hiljaa, soipahan taustalla mitä tahansa. Yritän ainakin parhaani mukaan. Jos en malta olla sanomatta jotakin, käytän vähemmän ääntä, sanon sen kerran ja sitten annan olla. Myönnänpä vielä senkin että laitoin monta saman yhtyeen kappaletta peräkkäin omaan listaani. En tee sitä enää seuraavalla kerralla. En tosin laittanut yhtään kappaletta sinne härnätäkseni muita.

Äänestyskäytäntöä kannatan ja sitä käytinkin aika ahkerasti niin hyvien kuin huonojen kappaleiden kohdalla.

Eiköhän se ole siinä. Pahoittelen omalta osaltani ja toivon parempaa jatkoa jukeboksikäytännön suhteen. Nobody gets it right the first time.

12

Re: Jukepoksi

Koitetaanpa ottaa ne palkokasvit pois nenästä ja käyttäytyä asiallisesti. Musiikki on valitettavasti makuasia ja makuasioista ei voi kuin tapella.

Mielestäni jukebox-tuollaisella porukalla on hyvä asia - kaikki jotka haluavat voivat vaikuttaa musiikkiin. Se, että jokin ns. huumori biisi soi tuhat kertaa johtuu juuri tuosta Pason mainitsemasta provosoinnista eli jos kukaan ei provosoidu ei biisi soi toista kertaa. Jos aletaan marisemaan, että tälläistä p**kaa soitetaan niin sitähän soitetaan lisää kun se kerran ärsyttää jotakuta.

Maailma on täynnä erilaista musiikkia, mielestäni tämä on koko homman hienous!


LANIEN TOP20 (SOITETUIMMAT)
1.     Hanna Ekola - Vieläkö on villihevosia     18
2.     tenacious_d-17-karate-rev     14
3.     1995 - Destroy Erase Improve/05 - Vanished     10
4.     Scorpions - Still loving you (1984)     9
5.     105-deftones-lucky_you-mvp     5
6.     1998 - Chaosphere/02 - New Millenium Cyanide Christ     5
7.     01_scooter_-_nessaja__radio_edit-mod     5
8.     Roger Whittaker - Finnish Whistler     5
9.     YUP/YUP - Helppoa Kuunneltavaa/CD1/YUP - Helppoa Kuunneltavaa - CD1 - 10 - Tuuliajolla     4
10.     01 With My Mind     4
11.     1998 - Chaosphere/03 - Corridor Of Chameleons     4
12.     05-Häkkilintu     4
13.     01 - Kryptonite     3
14.     02-porcupine_tree-shallow-pyt     3
15.     Lordi - Would You Love a Monsterman     3
16.     Esa Pakarinen - Lentävä Kalakukko     3
17.     Clawfinger - 01 - Two Sides     3
18.     08 - Napoleon XIV - They're coming to take me away Ha haaa     3
19.     Acoustic Alchemy - Arcanum - Columbia     3
20.     track20     3

Disclaimer: Pysykää kotona jos ei miellytä!

13

Re: Jukepoksi

Siirsin tänne lanitopicista, jospa aiheesta halutaan jatkaa keskustelua.

Lorem ipsum...